19. Functions of Ministry of Federal Affairs & General Administration (Executive Branch, Federal Government) of Nepal - Subin Acharya

What's New?

Tuesday, February 28, 2023

19. Functions of Ministry of Federal Affairs & General Administration (Executive Branch, Federal Government) of Nepal

Functions of The (Federal/Central) Ministry of Federal Affairs & General Administration of Nepal:



This is the 20th Post on Function of Executive Government of Nepal Series and 19th ministry of which functions has been listed in Both English and Nepali Language for your reference. 


The Ministry of Ministry of Federal Affairs & General Administration is the central agency of the Government of Nepal for managing federal affairs and General Administration of Nepal. There are 29 functions listed in the Government of Nepal (Work Division) Regulation 2074 as per Article 82 (1) of the Constitution of Nepal  for this Ministry which is given below:

1. Liaison and coordination between union and local and state and local levels; (१. संघ र स्थानीय तथा प्रदेश र स्थानीय तहबीचको सम्पर्क र समन्वय;  )


2. Policies, standards, implementation and facilitation regarding the number, boundaries, wards and centers of local levels; (२. स्थानीय तहको सङ्ख्या, सिमाना, वडा र केन्द्र निर्धारणसम्बन्धी नीति, मापदण्ड, कार्यान्वयन र सहजीकरण;  )


3. Policies, laws and standards regarding the delimitation and composition of Special, Protected and Autonomous Areas; (३. विशेष, संरक्षित र स्वायत्त क्षेत्रको सीमाङ्कन र संरचनासम्बन्धी नीति, कानून र मापदण्ड;  )


4. National Dalit Commission, National Inclusion Commission, Tribal Commission, Madhesi Commission, Tharu Commission and Muslim Commission; (४. राष्ट्रिय दलित आयोग, राष्ट्रिय समावेशी आयोग, आदिवासी जनजाति आयोग, मधेशी आयोग, थारु आयोग र मुस्लिम आयोग;  )


5. Policies, laws, standards, technology development and research related to local infrastructure development; (५. स्थानीय पूर्वाधार विकाससम्बन्धी नीति, कानून, मापदण्ड, प्रविधि विकास र अनुसन्धान;  )


6. Documentation of registration and disbursement of social security allowances; (६. पञ्जिकरण र सामाजिक सुरक्षा भत्ता वितरणको अभिलेखिकरण;  )


7. Policies, standards, coordination and facilitation of solid waste management; (७. फोहोरमैला व्यवस्थापनसम्बन्धी नीति, मापदण्ड, समन्वय र सहजीकरण;  )


8. Policies, laws, standards related to foreign visits of local officials and employees; (८. स्थानीय तहका पदाधिकारी र कर्मचारीको वैदेशिक भ्रमणसम्बन्धी नीति, कानून, मापदण्ड;  )


Policies, standards and management of retirement benefits including pensions of federal civil servants and other federal government services; (सङ्घीय निजामती तथा अन्य सङ्घीय सरकारी सेवाका निवृत्तिभरण लगायत अवकाशजन्य सुविधासम्बन्धी नीति, मापदण्ड र व्यवस्थापन;  )


10. Acts relating to federal personnel bodies; (१०. सङ्घीय कर्मचारी निकायसम्बन्धी कार्य;  )


11. policies, laws and standards relating to public service delivery; (११. सार्वजनिक सेवा प्रवाहसम्बन्धी नीति, कानून र मापदण्ड;  )


12. Policy, implementation and coordination of organization and management surveys; (१२. सङ्गठन तथा व्यवस्थापन सर्वेक्षणसम्बन्धी नीति, कार्यान्वयन र समन्वय;  )


13. Administrative reform policy, planning, adjustment and coordination; (१३. प्रशासनिक सुधारसम्बन्धी नीति, योजना, समायोजन र समन्वय;  )


14. Management of policies, laws, standards and services, groups and sub-groups related to the operation of federal civil service and other government services; (१४. सङ्घीय निजामती सेवा र अन्य सरकारी सेवा सञ्चालन सम्बन्धी नीति, कानून, मापदण्ड तथा सेवा, समूह र उपसमूहको व्यवस्थापन;  )


15. Management of federal civil service and other federal government services at union, state and local levels and inter-state staff coordination and management; (१५. सङ्घीय निजामती सेवा र अन्य सङ्घीय सरकारी सेवाहरूको व्यवस्थापन संघ, प्रदेश र स्थानीय तहमा समायोजन र अन्तरप्रदेश कर्मचारी समन्वय एवं व्यवस्थापन;  )


16. Employee welfare policies, laws and standards; (१६. कर्मचारी कल्याणसम्बन्धी नीति, कानून र मापदण्ड;  )


17. Policies and standards regarding the creation of vacancies for positions at the federal, state and local levels; (१७. संघ, प्रदेश र स्थानीय तहमा रहने पदहरूको दरबन्दी सिर्जनासम्बन्धी नीति र मापदण्ड;  )


18. Secretariat of Promotion Committee; (१८. बढुवा समितिको सचिवालय;  )


19. Service, conditions and facilities of officers of the federal civil service and other federal government services; (१९. सङ्घीय निजामती तथा अन्य सङ्घीय सरकारी सेवाका पदाधिकारीको सेवा, सर्त र सुविधा;  )


20. Policies, laws and standards regarding minimum educational qualifications for federal, state and local level employees; (२०. संघ, प्रदेश र स्थानीय तहका कर्मचारीहरूको न्यूनतम शैक्षिक योग्यतासम्बन्धी नीति, कानून र मापदण्ड;  )


21. Policies and standards for facilities for local public officials; (२१. स्थानीय तहको सार्वजनिक पदाधिकारीको सुविधासम्बन्धी नीति र मापदण्ड;  )


22. Policies, laws, standards, studies, research and development related to the training of the federal civil service and other federal government services; (२२. सङ्घीय निजामती तथा अन्य सङ्घीय सरकारी सेवाको तालिमसम्बन्धी नीति, कानून, मापदण्ड, अध्ययन, अनुसन्धान र विकास;  )


23. Policy and standards on capacity development of public officers; (२३. सार्वजनिक पदाधिकारीहरूको क्षमता विकाससम्बन्धी नीति र मापदण्ड ;  )


24. Administrative records and statistics; (२४. प्रशासकीय अभिलेख र तथ्याङ्क;  )


25. Civil Hospital, Civil Hospital, Staff Training Institute and Nepal Administrative Training Institute; (२५. निजामती अस्पताल, निजामती अस्पताल, कर्मचारी प्रशिक्षण प्रतिष्ठान र नेपाल प्रशासनिक प्रशिक्षण प्रतिष्ठान;  )


26. Treaties, agreements, conventions, contacts and coordination with national international organizations related to the Ministry; (२६. मन्त्रालयसम्बन्धी राष्ट्रिय अन्तर्राष्ट्रिय संघसंस्थासँग सन्धि, सम्झौता, अभिसन्धि, सम्पर्क र समन्वय;  )


27. The operation and regulation of public institutions, authorities, committees, foundations, companies, etc. related to the Ministry, organizations related to national service employees; (२७. मन्त्रालयसम्बन्धी सार्वजनिक संस्थान, प्राधिकरण, समिति, प्रतिष्ठान, कम्पनी आदिको सञ्चालन र नियमन, राष्ट्रसेवक कर्मचारी सम्वद्ध संघसंस्था;  )


28. Operation of Nepal Administration Service, Nepal Economic Planning and Statistics Service and Nepal Miscellaneous Service; (२८. नेपाल प्रशासन सेवा, नेपाल आर्थिक योजना तथा तथ्याङ्क सेवा र नेपाल विविध सेवाको सञ्चालन;  )


29. Nepal Engineering Service, Operation of General Subgroup of Civil Engineering Group. (२९. नेपाल इन्जिनियरिङ्ग सेवा, सिभिल इन्जिनियरिङ्ग समूहको जनरल उपसमूहको सञ्चालन । )



Source:

नेपाल सरकार (कार्य विभाजन) नियमावली, २०७४


No comments:

Post a Comment