2. Functions of Office of Ministry of Finance (Executive Branch, Federal Government) of Nepal - Subin Acharya

What's New?

Tuesday, February 28, 2023

2. Functions of Office of Ministry of Finance (Executive Branch, Federal Government) of Nepal



Functions of The (Federal/Central) Ministry of Finance of Nepal:

This is the 3rd Post on Function of Executive Government of Nepal Series and 2nd Ministry of which functions has been listed on Both English and Nepali Language for your reference.

The Ministry of Finance is the central authority of the Federal Executive body in charge of financial regulation, economic stability (Micro and Macro) of Nepal. There are 43 Works identified in the Government of Nepal (Work Division) Regulation 2074 as per Article 82 (1) of the Constitution of Nepal  for this Ministry which is given below:

1. Analysis of the economic condition, formulation, implementation and monitoring of the economic and fiscal policy; ( आर्थिक अवस्थाको विश्लेषण, आर्थिक तथा वित्तसम्बन्धी नीतिको तर्जुमा, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

2. Allocation of fiscal resources, projection of national investment and fiscal management; ( आर्थिक साधनको बाँडफाँट, कुल राष्ट्रिय लगानी प्रक्षेपण र वित्तीय व्यवस्थापन; ) 

3. Macroeconomic stability, formulation, implementation and monitoring of price stability related policy; ( समष्टिगत आर्थिक स्थायित्व, मूल्य स्थिरतासम्बन्धी नीति तर्जुमा, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

4. Formulation, implementation, monitoring, evaluation and regulation of policy related to development assistance; ( विकास सहायता नीतिको तर्जुमा, कार्यान्वयन, अनुगमन, मूल्याङ्कन रनियमन; ) 

5. Operation and regulation of Central Bank, Monetary Policy; ( केन्द्रीय बैङ्क सञ्चालन,नियमन र मौद्रिक नीति; ) 

6. Formulation, coordination and regulation of policy, rules related to bank and financial institutions;  ( बैङ्क तथा वित्तीय संस्थाहरू सम्बन्धी नीति,कानुन,समन्वय र नियमन; ) 

7. Foreign currency exchange and control;  ( विदेशी मुद्रा विनिमय तथा नियन्त्रण; ) 

8. Economic and social development, connection and coordination with bilateral and multilateral institutions related to currency and banking;  ( आर्थिक तथा सामाजिक विकास र मुद्रा तथा बैङ्किङ सम्बन्धीद्विपक्षीय,बहुपक्षीय अन्तर्राष्ट्रिय संस्थाहरूसँग सम्पर्क र समन्वय; ) 

9. International treaty and agreements and their implementation related to loan, grant and other bilateral and multilateral assistances; ( वैदेशिक ऋण, अनुदान तथा अन्य द्विपक्षीय र बहुपक्षीय सहायतासम्बन्धी अन्तर्राष्ट्रिय सन्धि, सम्झौता र कार्यान्वयन; ) 

10. Operation of Federal Appropriation Fund or Federal Government Fund, estimation of revenue and  expenditure, Appropriation Act, supplementary estimates, outstanding expenses, borrowing expenses, contingency fund and other government funds; ( सङ्घीय सञ्चित कोष वा सङ्घीय सरकारी कोष सञ्चालन,राजस्व रव्ययको अनुमान,विनियोजन ऐन,पूरक अनुमान, पेस्की खर्च, उधारोखर्च, आकस्मिक कोष र अन्य सरकारी कोष; ) 

11. Formulation, implementation and regulation of budget ( बजेट तर्जुमा,कार्यान्वयन र नियमन; ) 

12. Government bail; ( सरकारी जमानत; ) 

13. Formulation of policy, rules, and regulation of external and internal loan and grants of Federal, State and Local level; ( सङ्घ, प्रदेश र स्थानीय तहको आन्तरिक र वैदेशिक ऋण एवं अनुदानसम्बन्धी नीति, कानुन र नियमन; ) 

14. Subjects related to services, facilities and financial obligations such as salary, allowances, gratuity, pension; ( तलव, भत्ता,उपदान, निवृत्तिभरण लगायतका सेवा सुविधा र आर्थिक दायित्वसम्बन्धी विषय; ) 

15. Policy, rules and standards related to facilities provided to Federal, State and local levels’ public officials; ( सङ्घ, प्रदेश र स्थानीय तहको सार्वजनिक पदाधिकारीको सुविधासम्बन्धी नीति, कानुन र मापदण्ड; ) 

16. Record keeping of government’s dues/arrears and their recovery; ( सरकारी बाँकी रकमको अभिलेखीकरण र असुली; ) 

17. Implementation, regulation and projection of revenue and its policy, rules, standards, plans; ( राजस्वसम्बन्धी नीति, कानुन, मापदण्ड, योजना, प्रक्षेपण, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

18. Operation and strengthening of revenue administration; ( राजस्व प्रशासनको सञ्चालन र सुदृढीकरण; ) 

19. Implementation and regulation of policy, rules related to public expenditures;   ( सार्वजनिक खर्चसम्बन्धी नीति, कानुन, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

20. Implementation and regulation of policy, rules and standards of economic procedures; ( आर्थिक, कार्यविधिसम्बन्धी नीति, कानुन, मापदण्ड, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

21. Pricing policy; ( मूल्य नीति; ) 

22. Accounting and Audit System; ( लेखा तथा लेखापरीक्षण प्रणाली; ) 

23. Account management of government investment and dividends ( सरकारी लगानी र लाभांशको लेखा व्यवस्थापन; ) 

24. Implementation, coordination and regulation of policy related to fiscal transfer between Federal, State and Local levels;  ( सङ्घ, प्रदेश र स्थानीय तहबीच वित्तीय हस्तान्तरण सम्बन्धी नीति,कानुन, कार्यान्वयन, समन्वय र नियमन; ) 

25. Federal appropriation, revenue, divisible fund, guarantee, operation fund and other government fund and assets;  ( सङ्घीय विनियोजन, राजस्व, विभाज्य कोष, धरौटी, कार्य सञ्चालन कोष र अन्य सरकारी कोष तथा सम्पत्ति; ) 

26. Target setting, administration, collection and allocation of revenue such as Customs, Excise Duty, Value added tax, Income tax, Passport fees, Visa fees, Tourism fees and other tax and non-tax fees and charges; ( भन्सार, अन्तःशुल्क, मूल्य अभिवृद्धि कर, आयकर, राहदानी शुल्क, भिसा शुल्क, पर्यटन दस्तुर एवं अन्य कर तथा गैरकर, सेवा शुल्क दस्तुर लगायतका सेवा शुल्कहरूको लक्ष्य निर्धारण, प्रशासन, सङ्कलन र बाँडफाँट; ) 

27. Coordination, implementation and regulation of bilateral, regional and multilateral treaty and agreements;  ( कर तथा भन्सार राजस्व सम्बन्धी द्विपक्षीय, क्षेत्रीय, बहुपक्षीय समन्वय, सन्धि, सम्झौता, समझदारी, कार्यान्वयन र नियमन; ) 

28. Information sharing and record management of revenue related statistics; ( राजस्वसम्बन्धी तथ्याङ्क अभिलेखन र सूचना आदान प्रदान; ) 

29. Implementation and regulation of policy, rules and standards related to securities and commodity market; ( धितोपत्र तथा कमोडिटी बजारसम्बन्धी नीति, कानुन, मापदण्ड र नियमन; ) 

30. Policy, rules, standards and its regulation related to insurance; ( बीमासम्बन्धी नीति, कानुन, मापदण्ड र नियमन; ) 

31. Implementation of policy, rules and standards of utilization of revenue and natural resources and its benefit sharing between Federal, State and Local levels;  ( सङ्घ, प्रदेश र स्थानीय तहमा राजस्व र प्राकृतिक स्रोत उपयोग वा लाभको बाँडफाँटसम्बन्धी नीति, कानुन, मापदण्ड र कार्यान्वयन; ) 

32. Controlling revenue leakage; ( राजस्व चुहावट नियन्त्रण; ) 

33. Office of the Auditor General; ( महालेखा परीक्षकको कार्यालय; ) 

34. National Natural Resources and Fiscal Commission; ( राष्ट्रिय प्राकृतिक स्रोत तथा वित्त आयोग; ) 

35. Deposit and Credit Guarantee Fund; ( निक्षेप तथा कर्जा सुरक्षण कोष; ) 

36. Regulation, control and coordination of government owned enterprises and policy formulation related to salary, allowances, bonus, investment and dividends; ( सरकारी स्वामित्वमा रहेका संस्थानको नियमन, नियन्त्रण, समन्वय र निर्देशन तथा तलव, भत्ता, बोनस, लगानी र लाभांशसम्बन्धी नीति निर्धारण; ) 

37. Training, study and research related to revenue and financial administration;  ( राजस्व र आर्थिक प्रशासन सम्बन्धी तालिम, अध्ययन र अनुसन्धान; ) 

38. Employee Provident Fund; ( कर्मचारी सञ्चय कोष; ) 

39. Citizen Investment Fund; ( नागरिक लगानी कोष; ) 

40. Retirement Fund; ( अवकाश कोष; ) 

41. Implementation, regulation and monitoring of policy, rules and standards related to government enterprises and their privatization;  ( सार्वजनिक संस्थानहरू र निजीकरण सम्बन्धी नीति, कानुन,मापदण्ड, अनुगमन र नियमन; ) 

42. Operation and regulation of government enterprises, authority, committee, foundation, company; ( मन्त्रालय सम्बन्धी सार्वजनिक संस्थान, प्राधिकरण, समिति, प्रतिष्ठान,कम्पनी आदिको सञ्चालन र नियमन; ) 

43. Operation of Nepal’s Audit Service; ( नेपाल लेखापरीक्षण सेवाको सञ्चालन । ) 


Source:

नेपाल सरकार (कार्य विभाजन) नियमावली, २०७४

 

No comments:

Post a Comment